Uskoro ulazimo u peti mjesec korištenja nove valute. Jesmo li se navikli na euro? Jesu li nam se promijenile navike plaćanja? Nedostaje li nam kuna?
Na ova i druga pitanja dobili smo odgovore u nedavno provedenom istraživanju.
Dvije trećine građana dobro se priviklo na novu valutu. U nešto većoj mjeri bolje su se privikli muškarci (73% vs 56%), mladi koji su još uvijek u procesu školovanja (68%), ali i obitelji s malom djecom (68%) te ljudi viših osobnih primanja (više od 1.200 Eur – 78%).
Osim što nam se promijenila valuta, promijenile su nam se i navike plaćanja. 36% ispitanika sada češće plaća karticama, nego u periodu prije uvođenja eura. Kartice, češće nego prije koriste, građani koji žive u velikim gradovima (44% ispitanika), žene (42% vs 30%) i oni višeg obrazovnog statusa (43%). Zanimljivo je da je i skupina najmlađih, onih koji su još uvijek u procesu školovanja, počela češće koristiti kartice (46%).
Češće korištenje kartica od kada imamo novu valutu vidimo kod onih koji se nisu dobro snašli s eurom. Svaki drugi ispitanik koji navodi da se loše (prilično loše ili jako loše) navikao na euro, navodi da više koristi karticu nego prije.
A kako doživljavamo kunu i euro? Kuna još uvijek pobuđuje pozitivnije emocije.
Kunu procjenjujemo bliskijom nego euro, pozitivnijom, jednostavnijom, privlačnijom, pa smo i emocionalniji prema kuni nego prema euru. Ništa neočekivano – ipak se radi o valuti koju smo koristili 28 godina. Ipak, najmanja razlika u percepciji obiju valuta je na skali slabo-jako.
Euro u svakom slučaju doživljavamo „racionalno“ – upravo na toj karakteristici doživljaj eura je najizraženiji.
Euro nešto bolje procjenjuju muškarci, ljudi starije dobi (s više od 55 godina) i oni koji su upućeniji u financijske usluge.
Ispitanici su procjenjivali obje valute na bipolarnim skalama pozicionirajući svoj odgovor na skali gdje je na krajnjim polovima
naveden određeni pridjev ili pojam (parovi pridjeva/pojmova).
Istraživanje je provedeno u periodu od 15. do 30. travnja 2023. na nacionalno reprezentativnom uzorku odrasle online populacije (stariji od 16 g.). Veličina uzorka je 1.000 ispitanika.
Članak je objavljen i na portalu Točka na i: Istraživanje: Euro potaknuo plaćanje karticama – Točka Na I (tockanai.hr)