Najnoviji podaci o percepciji potrošačke i ekonomske klime iz perspektive građana ukazuju na porast u nizu indikatora, naročito indeksa ekonomske klime.
Jesmo li zaista optimističniji?
U odnosu na zadnji kvartal 2020. godine, dolazi do porasta u indeksu ekonomske klime za čak 7 p.p. što je značajno bolje od prosjeka za cijelu prošlu pandemijsku godinu (21.5), ali značajno lošije u odnosu na situaciju koju smo imali tijekom 2019. godine (prosjek 42).
Najveći pad uočava se tijekom prvog kvartala 2020., u mjesecu ožujku kada je došlo do prvog velikog zatvaranja uzrokovanog pandemijom koronavirusa. Upravo je taj, prvi i potpuni lockdown doveo i do najvećeg pada BDP-a, koji je u drugom kvartalu dosegao svoju najnižu točku, a na razini cijele 2020. godine iznosio je čak -8.4%. Nadalje, i stopa nezaposlenosti značajno se povećala tijekom 2020., a vrhunac je bio na samom kraju godine – 9.2 prema anketi o radnoj snazi, DZS, s prosjekom 7.5 za cijelu 2020. i 6.7 za cijelu 2019. godinu. I prema Eurostatovim podacima, kategoriziramo se među zemlje s najvećim padom broja zaposlenih u EU.
I zaista, u toj 2020. došlo je do pada u indeksu potrošačke klime za 8 pp, dok je taj pad na indeksu ekonomske klime iznosio čak 21 pp!
Procjene BDP-a za 2021. kreću se oko 5%. Još uvijek ne raspolažemo s podacima koliko je on iznosio u prvom kvartalu ove godine. S obzirom na pozitivnu korelaciju između BDP-a i indeksa ekonomske i potrošačke klime, očekujemo da će i BDP biti bolji nego što je bio.
Istraživanje provedeno u ožujku ove godine,
pokazuje da su ljudi skloniji nešto boljim procjenama gospodarskog stanja u
Hrvatskoj, te nižim procjenama stope nezaposlenosti.
Slika 1: Što mislite kako će se mijenjati gospodarsko stanje u Hrvatskoj u sljedećih godinu dana? – prosjek procjena na skali od 1-lošije do 5-bolje
Slika 2: Što mislite kako će se kretati nezaposlenost u Hrvatskoj u sljedećih godinu dana? – prosjek procjena na skali od 1-veća do 5-manja
Prema podacima DZS, prosječna plaća je rasla tijekom 2020. No ipak i dalje najviše je pogođena potrošnja kućanstva. I dok je tijekom 2019. više od trećine kućanstava procjenjivalo da će se njihova potrošnja povećati, u 2020. udio onih koji su procjenjivali pad potrošnje nadmašio je one koji su očekivali njezin rast. U prvom kvartalu ove godine situacija je nešto bolja. Povećava se i udio onih koji su optimističniji u pogledu vlastite financijske situacije.
Nadajmo se da će se trend rasta nastaviti.
Slika 3: Kako procjenjujete sveukupnu potrošnju – za vas osobno i za vaše kućanstvo za sljedećih godinu dana? Hoće li ona bit veća, ista ili manja?
Slika 4: Što mislite kako će se mijenjati financijsko stanje Vašeg kućanstva u sljedećih godinu dana? Bit će… bolje/lošije ili isto?
O istraživanju:
Sve navedene indikatore pratimo tijekom 9 valova istraživanja, od početka 2019. godine, na ukupno 9.000 ispitanika. Kvartalni uzorci od 1.000 ispitanika reprezentativni su za online populaciju po dobi, spolu, regijama i obrazovanju.
O kompaniji:
Improve Research & Analytics je grupa iskusnih istraživača i analitičara koji za cilj imaju pomoći klijentima da imaju bolji uvid o svojim korisnicima i potencijalnim korisnicima.Članovi našeg ImproveOnline panela nam pomažu da kroz Online istraživanja dajemo valjane i vrijedne informacije koje pomažu u kreiranju novih usluga i proizvoda kao i poboljšavanju postojećih.