Vinska industrija se kako kod nas tako i u svijetu suočava s puno izazova, od ekstremnih klimatskih uvjeta, sve učestalijih bolesti u vinogradima, povećanja troškova proizvodnje i distribucije, kao i sve veće konkurencije drugih pića i napitaka s kojima se treba boriti za potrošača.
Za vitalnost vinske industrije važno je zainteresirati i educirati sadašnje i buduće potrošače i naći zanimljive i pristupačne načine da im se približi vinska kultura.
Kao što je poznato, a i potvrđeno u našem ranijem istraživanju slobodnih asocijacija, kod potrošača postoji snažna mentalna poveznica vina i druženja, vina i proslava, zabave, opuštanja. Snažne su i asocijacije na uživanje u hrani te u mirisu i okusu vina.
A sve to se veže uz fizička iskustva u stvarnom svijetu i uz interakcije s drugim ljudima.
Međutim, u mnogim kategorijama proizvoda i usluga, online kanali promocije i prodaje imaju sve važniju ulogu. Stoga smo u našem novom istraživanju na potrošačima vina provjerili kakav je interes za vinska iskustva ne samo u fizičkom svijetu, nego i za njihovu virtualnu ekstenziju.
Interes za vinska iskustva u fizičkom svijetu
Doživljaji u vinarijama su atraktivni značajnom dijelu potrošača vina. Degustacije vina u kojima potrošači uz stručno vodstvo kušaju i upoznaju karakteristike pojedinih vina, te obilazak vinograda, podruma i vinarije su relativno najatraktivnije od ponuđenih aktivnosti.
Personalizirane preporuke od strane vinskih znalaca na prodajnim mjestima zanimljive su gotovo trećini potrošača vina.
Sličan udio potrošača pokazuje interes za tečajeve ili edukacije uživo na kojima se može saznati o sortama grožđa, uparivanju hrane i vina, vinskoj kulturi i drugim vinskim temama.

Općenito su za vinska iskustva više zainteresirani oni koji češće piju ili/i kupuju vino za kućanstvo, kao i potrošači visokog obrazovanja.
Uočili smo i određene razlike po dobi. Obilazak vinarija, vinograda i podruma osobito je zanimljiv potrošačima vina srednje dobi (35 do 54 g.), dok su mlađim potrošačima (18 do 34 g.) zanimljivije vođene degustacije na kojima mogu više saznati o pojedinim vinima koje vinarija proizvodi. Starija populacija (55+) u prosjeku pokazuje relativno niži interes za sva navedena vinska iskustva.
Interes za vinska iskustva u virtualnom svijetu
Interes za online aktivnosti vezane uz vina, očekivano je manji je od onog u fizičkom svijetu. Ipak, značajan dio potrošača vina ih smatra privlačnima.
Gotovo četvrtina potrošača zainteresirana je virtualne degustacije vina koje smo opisali kao interaktivna iskustva uz stručno vodstvo sommeliera koji sudionike provodi kroz karakteristike vina, tehnike degustacije i uparivanje vina s hranom. Vina se unaprijed dostavljaju na adresu sudionika.
Svaki četvrti potrošač vina pokazuje interes za upotrebu proširene stvarnosti (AR) gdje skeniranjem etikete kupci pristupaju dodatnim informacijama o vinu, vinariji, preporukama i sl. kao i za online personalizirane savjete (‘virtualni sommelieri’ koji analiziraju preferencije poput omiljenih vrsta vina, regija, cijena i prethodnih kupovina te nude personalizirane preporuke vina).
Online tečajevi i edukativni sadržaji te virtualni obilasci vinarija pojedinačno su zanimljivi svakom petom potrošaču vina.

Ono što najsnažnije ‘predviđa’ interes za virtualna vinska iskustva je interes za takva iskustva u fizičkom svijetu. Dakle, privući će prvenstveno one koji su već skloni vinskim doživljajima i znatiželjni u pogledu vina i vinske kulture.
Među potrošačima kojima su zanimljivi fizički posjeti i obilasci vinarija (zainteresiran + vrlo zainteresiran), 40% je zainteresiranih i za virtualne obilaske. Među onima koji su manje ili nisu zainteresirani za tu aktivnost u fizičkom svijetu, za virtualne obilaske interes pokazuje samo 8%.
Udio zainteresiranih za virtualne aktivnosti među onima koji pokazuju interes za iste aktivnosti u fizičkom svijetu: degustacije vina 35%, online personalizirani savjeti vinskih znalaca 52%, online tečajevi i edukativni sadržaji 56%.
Iz svega proizlazi da su online iskustva važni kanali kroz koje vinarije / proizvođači vina, među svojim sadašnjim potrošačima i posjetiteljima mogu razvijati vinsku kulturu, poticati interes za svoje proizvode i činiti ih dostupnijima.
To osobito vrijedi za mlađu publiku. Naime, potrošači vina mlađi od 34 godine, pokazuju relativno veći interes za gotovo sva predložena online iskustva, a osobito za virtualne vođene degustacije vina, za personalizirane savjete vinskih znalaca i za skeniranje etiketa.

Članak je objavljen u InStore Magazinu InStore listopad 2024. (128) | 52
Istraživanje je provedeno u rujnu, 2024. godine na reprezentativnom uzorku online populacije (18+) metodom online ankete (CAWI). Veličina uzorka je 495 ispitanika od čega je 272 potrošača vina (barem povremeno piju i kupuju vino za konzumaciju kod kuće) odgovaralo na pitanja o interesu za fizička i virtualna vinska iskustva.