Prije nešto više od pola godine počeli smo slušati o ChatGPT-u. Neki su pričali s oduševljenjem, neki su i dan-danas vrlo skeptični.
Kakva je situacija u Hrvatskoj? Prema nedavno provedenom istraživanju, 20% odraslih internet korisnika, koristilo je do sada ChatGPT. U brojkama bi to bilo više od 520.000 ljudi. Međutim, velike su razlike po dobi. Generacija Z definitivno prednjači u korištenju ovog alata. S druge strane, dvije trećine baby boom-era nije ni upoznato čemu služi odn. što se sve može raditi putem ChatGPT-a.
Slika 1: Upoznatost s ChatGPT i korištenje
Raznovrsne su primjene ChatGPT-ja, a za što se konkretno koristi jako ovisi o dobi korisnika. Mladi češće koriste ChatGPT za kreiranje sadržaja – bilo da se radi o esejima, pomoći pri izradi diplomskih ili drugih vrsta radova, stihova ili postova za društvene mreže. Često se koristi i kao tražilica – kao pomoć pri dolasku do određenih specifičnih informacija, uputa, za rješavanje problema, ali i kao inspiracija za nove ideje. Nešto stariji češće su isprobavali ChatGPT za chatanje, dakle, za zabavu, a češće ga koriste i za planiranje putovanja (jer su i u situaciji vjerojatnije realizacije putovanja).
Slika 2: Za što se sve koristio ChatGPT?
Koliko su zadovoljni sa sadržajima kreiranim od strane ChatGPT-ja?
Većina je i zadovoljna dobivenim odgovorima, generiranim tekstovima ili preporukama od strane Chat GPT-a (70%). Pripadnici Gen Z gotovo redovito izražavaju zadovoljstvo (95%).
A što ljudi misle o ChatGPT-u?
Stavovi su prilično podijeljeni, a velik je udio i onih koji nemaju neki izgrađeni stav. Ipak, više je onih koji misle da će Chat GPT unaprijediti život ljudi, ali i da će u budućnosti u potpunosti zamijeniti neka zanimanja. 30% smatra da su generirani javno korišteni sadržaji Chat GPT-ja plagijati, a njih 28% smatra da će Chat GPT u budućnosti zamijeniti Google kao tražilicu. Međutim, podjednaki je udio i onih koji imaju suprotni stav.
Slika 3: Stavovi prema ChatGPT
Potencijal je velik, a kako ćemo ga iskoristiti ovisi o nama samima. Ne govorimo samo o upotrebi na individualnoj razini, već i za potrebe tvrtki koje su počele koristiti chatGPT kao značajno bolju verziju klasičnih chatbotova. Već sada imamo i brandirane inačice, kao npr. LaqoGPT. I naša očekivanja kao kupaca i korisnika usluga se mijenjaju u smjeru preferencija hiperpersonaliziranog pristupa.
Ključno je pitanje kako se prilagoditi novim tehnologijama i kako zaštiti privatnost i sigurnost korisnika. Nove tehnologije ubrzano se razvijaju, a na nama je kako ih koristiti, razumijevajući pri tome njihove prednosti, ali i njihove nedostatke kako ne bi njihova “haluciniranja” postala naša stvarnost.
O istraživanju: Istraživanje je provedeno u lipnju 2023. na nacionalno reprezentativnom uzorku odrasle online populacije (stariji od 16 g.). Veličina uzorka je 468 ispitanika.