Prije manje od godinu dana, pojam metaverse bio je posvuda, a sve velike kompanije, uključivši i razne modne brendove kao što je Nike ili Louis Vuitton, otvarali su svoje poslovnice u virtualnom svijetu, te dizajnirali NFT modele svojih popularnih artikala.
No, je li metaverse zaživio?
Rezultati našeg istraživanja pokazuju da je samo 8% ispitanika vrlo dobro je upoznato, a 21% navodi da je donekle upoznato sa značenjem pojma metaverse. Uglavnom se radi o mladim i digitalnijim ljudima.
Pojam je najviše popularizirao Facebook koji je postao Meta, no unatoč tome, još uvijek 4 od 10 ispitanika nije čulo za termin i nema ideju o čemu se zapravo radi.
Slika 1: Upoznatost s pojmom metaverse / metaverzum
Jeste li bili na metaversu i što ste tamo radili
12% odrasle online populacije koristilo je metaverse, dominantno mladi do 24 godine (30%). Iako su muškarci bolje upoznati s pojmom metaverse-a, nema razlika u udjelu muškaraca i žena koji su do sada koristili metaverse. Međutim, ima velikih razlika u aktivnostima u metaverse-u.
Upoznavanje novih ljudi, gaming, sudjelovanje u virtualnom događaju i vježbanje najčešće su aktivnosti u metaverse-u, i muškarci su, češće nego žene, uključeni u njih. S druge strane, žene su više uključene u obrazovne aktivnosti, druženja s prijateljima I članovima obitelji i kupovinu / prodaju fizičkih proizvoda. Žene su, češće nego muškarci, kreirali i svog virtualnog avatara (naš online alter ego).
Slika 2: Aktivnosti koje se obavljaju u metaverse-u
Možemo reći da danas živimo u dva paralelna svijeta – realnom i virtualnom. Nove tehnologije poput virtualne ili proširene stvarnosti uvode nas u potpuno novo trodimenzionalno korisničko sučelje u kojem se spaja proširena i virtualna stvarnost sa stvarnim svijetom.
Time se otvaraju vrata novim kanalima marketinga i prodaje, što privlači pozornost raznih brendova kojima je cilj povećati digitalnu prisutnost na tržištu i omogućiti ljudima nova, „prirodnija“ optimizirana osobna iskustva u virtualnom svijetu odn. 3D internetu.
Iako je još uvijek u razvoju i s brojnim izazovima (kao što su tehnička ograničenja, način upravljanja privatnošću, sigurnošću) metaverse bi mogao imati široku primjenu u obrazovanju, zabavi, umjetnosti, komunikacijama, trgovini, turizmu i raznim drugim industrijama.
Planirate li ići na metaverse
Nešto više od trećine ispitanika iskazuje interes koji je značajno veći u kod mladih do 24 godine, ali i kod onih koji su više informirani o metaversu. Najveći interes postoji za istraživanje virtualnih svjetova i posjećivanja virtualnih lokacija stvorenih od strane korisnika ili tvrtki. Već sada možemo posjećivati razne muzeje, izložbe, koncerte, festivale, gradove, otoke…Velik je interes i prema edukacijskim aktivnostima na metaverse-u, sudjelovanju u aktivnostima koje nikad ne bi probali uživo kao što su npr. ekstremni sportovi tipa bungee jumping, paragliding i sl., druženju i komuniciranju s drugim ljudima bilo da se radi o slobodnim aktivnostima ili onima vezanim uz rad i posao. Svaki četvrti ispitanik bio bi zainteresiran za stvaranje i dijeljenje sadržaja kao što su umjetnička djela, glazba, 3D modeli igrica, ali i za sam gaming. Svaki peti sudjelovao bi i u virtualnoj ekonomiji – kupovao bi ili prodavao virtualne predmete, ulagao novac (kriptovalute, NFT).
Slika 3: Interes za korištenjem metaversa u bližoj budućnosti
Zašto ne biste koristili metaverse
Manji interes izražavaju stariji ljudi i definitivno se nedovoljna informiranost doživljava najvećom preprekom u korištenju metavese-a u bližoj budućnosti. Svaki treći ispitanik navodi preferenciju stvarnog, fizičkog svijeta – češće stariji, ali i muškarci (38% vs 29%). Od drugih razloga navode se socijalna okolina (“ni moji prijatelji ne koriste metaverse”), manjak interesa za tehnologiju općenito, tehničke, ali i financijske barijere. Oprema odn. različiti gadgeti razvijaju se i razvijat će se još više. Nedavno je Apple izašao s Vision Pro naočalama za proširenu i virtualnu stvarnost koje omogućuju korisnicima interakciju s digitalnim sadržajem na način koji se čini kao da je korisnik fizički prisutan u njihovom (digitalnom) prostoru i to po cijeni od 3.499 USD. Da je cijena velika prepreka, pokazuju i rezultati našeg istraživanja jer predstavlja barijeru i kod ljudi najviših prihoda. I na kraju, ne tako nevažna prepreka je i procjena sigurnosti za vlastite podatke i vlastitu sigurnost.
Istraživanje je potvrdilo – koncept metaversa je, čini se, došao prerano, dok tehnologija, a ni potencijalni korisnici nisu još spremni odustati od stvarnosti.
Međutim, što će biti s njim u budućnosti, za sada možemo samo nagađati.
Istraživanje je provedeno u periodu od 19. lipnja do 3. srpnja 2023. na nacionalno reprezentativnom uzorku odrasle online populacije (stariji od 16 g.). Veličina uzorka je 539 ispitanika.