Zanimljivo je da čak 29% ispitanika smatra da će u sljedećih nekoliko godina na našim cestama biti više električnih automobila, nego onih na benzin i dizel. 2024. godine grad Zagreb mogao bi biti prvi grad u svijetu gdje će se nuditi taxi usluga uz korištenje autonomnih električnih automobila.
Trend veće potražnje za električnim vozilima uočava se, ipak s obzirom na njihovu visoku cijenu, posjeduje ih tek manji broj ljudi. Prema istraživanju Europskog udruženja proizvođača automobila (ACEA) u Hrvatskoj električni i hibridni automobili čine tek 1,9% cjelokupnog tržišta, pri čemu smo pri samom dnu europske ljestvice. Manji udio imaju tek Estonija, Litva i Cipar. Kada je u pitanju dostupnost punionica električnih automobila situacija je nešto bolja, Hrvatska je na sredini europske ljestvice s 2,3 punionice na 100 kilometara.
Interes općenito za e-vozila je prilično izražen. Svaki peti ispitanik zainteresiran je za kupovinu električnog romobila u sljedećih nekoliko godina; svaki četvrti je zainteresiran za električni bicikl. Interes za električne automobile je još izraženiji (35%), no ipak „trenutni nedostaci“ električnih automobila (relativno mali doseg automobila određen baterijom, kao i nedovoljan broj punionica, naročito izvan gradova) stavljaju hibridna vozila u nešto povoljniji položaj (40%).
Stroži zakoni vezani uz zaštitu okoliša bit će snažan poticaj za razmišljanje o kupovini električnih automobila, navodi 53% ispitanika.
Na individualnoj razini, najsnažniji poticaj za kupnju električnog automobila je definitivno državna subvencija odn. porezne olakšice za one koji ga kupuju. Međutim, isto tako efektivno, je i osiguravanje besplatne struje za punjenje baterija te garancija na bateriju u trajanju od 10 godina.
Slika 1: Što bi vama bio najveći poticaj za kupnju električnog (ili hibridnog) automobila? (%)
Smanjena emisija stakleničkih plinova nije sam po sebi značajan motivator na individualnoj razini, iako se upravo taj aspekt ekološke prihvatljivosti smatra daleko najvećom prednošću električnih automobila. Slijede ušteda na gorivu, neovisnost o nafti te mogućnost punjenja baterije i kod kuće.
Koje su barijere za kupovinu električnih automobila?
Kao glavna barijera kupovini električnih automobila, na individualnoj razini, navodi se previsoka početka cijena, znatno više u odnosu na automobile na benzin ili dizel (57%).
Ipak, usprkos visokoj početnoj cijeni, trećina ispitanih smatra da su električni automobili dugoročno financijski isplativiji od konvencionalnih automobila (na benzin / dizel).
Slika 2: Koji su glavni razlozi zašto ne biste kupili električni (ili hibridni) automobil? (%)
Kratko trajanje baterije odn. neprimjerenost za duže relacije, kao i nedostatak infrastrukture u Hrvatskoj, posebno izvan velikih gradova sljedeće su istaknute barijere pri kupovini e-automobila.
Većina ispitanih, njih čak 51%, ne vjeruje u pouzdanost tehnologije električnih vozila – ne znaju koliko će takva vozila trajati i kakvo će biti njihovo održavanje. Postavljaju se pitanja koliko baterija uopće može trajati, koliko traje punjenje baterije i koliki je trošak održavanja takvog automobila. Rjeđe se kao nedostaci navode (velika) težina baterije, manja fleksibilnost vozila i slabija mogućnost ubrzanja.
Izraženo opće nepovjerenje u pouzdanost tehnologije rezultira i time da tek 21% ispitanika smatra električne automobile kvalitetnijim, a 18% sigurnijim od konvencionalnih automobila.
Istraživanje je provedeno tijekom studenog 2021. godine na 328 ispitanika u dobi od 18 do 75 godina. Uzorak je reprezentativan za online populaciju po dobi, spolu, regijama i obrazovanju.
Pregled glavnih nalaza pogledajte u našim infografikama.