Za lakši proces i bolja rješenja, donosimo nekoliko savjeta o tome što uključiti u zahtjev za ponudom. Ili što je dobro pripremiti za usmeni brief ako vam je to draže nego pisanje.😊
Poslovni kontekst i ciljevi
Preporučamo da ne skočite odmah na temu istraživanja, npr: ‘istraživanje poznatosti i imidža brenda’. Poslovne potrebe se razlikuju, a to može imati utjecaja na istraživački pristup.
Na primjeru istraživanja imidža brenda: možda vam ono treba zbog procjene jesu li postignuti ciljevi marketinške komunikacije, ili je dio pripreme za izradu nove strategije pozicioniranja brenda, ili pak želite provjeriti hipoteze o tome zašto se smanjuje prodaja. Ili nemate nikakve informacije, pa vam treba prva orijentacija na tržištu.
Uloga istraživanja je da vam pomogne donijeti dobre odluke i planirati akcije koje ostvaruju poslovne rezultate. Zato je dobro razumijevanje vaših ciljeva ili dilema koje treba razriješiti uz pomoć uvida s tržišta jako korisno za razradu pristupa istraživanju.
Nadalje, ako postoje interne diskusije na čije rješavanje bi istraživanje trebalo utjecati, navedite o čemu je riječ.
Vjerojatno imate i svoje mišljenje o stanju na tržištu, ali se bojite izraziti ga kako ne biste utjecali na rezultate istraživanja. Slobodno ga navedite i formulirajte ga kao hipotezu koja može biti potvrđena ili opovrgnuta nalazima istraživanja.
Razumljivo je da postoje ograničenja u otkrivanju poslovnih informacija dok ste još u fazi ponuda. Profesionalnim agencijama se čuvanje poslovnih tajni podrazumijeva, a po potrebi se potpisuje i NDA.
Metodologija
U pravilu klijenti žele da agencija predloži i razradi metodologiju istraživanja, što je razumljivo i poželjno. To uključuje prijedlog vrste kval ili/i kvant pristupa istraživanju, definiranje ciljanih potrošača, predlaganje veličine i strukture uzorka, analize koje će se provoditi.
Ako imate određene preferencije u vezi metoda, slobodno ih navedite. Na primjer, imate bolja iskustva s individualnim intervjuima nego s grupnim diskusijama. Ili preferirate kvant istraživanje. To ćemo uzeti u obzir, a po potrebi ćemo obrazložiti zašto nešto ipak nije dobro rješenje.
Da bismo odredili ciljanu publiku za istraživanje važno nam je da znamo zanima li vas npr. opća populacija, korisnici kategorije, samo vaši potrošači ….. O tome vas možemo mi savjetovati ovisno o ciljevima istraživanja, ali svakako navedite koji vas segmenti tržišta zanimaju.
Što se tiče veličine uzorka za kval ili kvant istraživanje, dat ćemo vam prijedlog koji, po našem mišljenju, ostvaruje najbolji odnos uloženog i dobivenog. Tu moramo uzeti u obzir dosta faktora koji su vezani za cilj istraživanja i ciljanu populaciju, ali i sam budžet za istraživanje.
Okvirni budžet
Navođenje raspoloživog budžeta je u praksi dosta rijetko. Međutim, iznimno je korisno. Najviše razočaranja sa obje strane proizlazi iz prijedloga koji uvelike premašuju financijske mogućnosti. Uloženi trud za razradu ponude mogao se odmah usmjeriti na razvoj optimalnijeg rješenja.
Možda vaš budžet pokriva istraživanje koje će se usmjeriti samo na glavne prioritete. A ostalo se može planirati za neku kasniju fazu za koju će se investicije možda otvoriti upravo zahvaljujući inicijalnom istraživanju. Ne moramo tražiti savršeno nego praktično, realno rješenje.
Ako nemate definirani budžet odnosno odredit ćete ga nakon što se informirate o financijskim zahtjevima na osnovi ponuda, tako možete i navesti.
Vremenski rokovi
U pravilu postoje vremenska ograničenja za donošenje odluka, što onda određuje i do kada morate imati rezultate istraživanja. Svakako navedite rokove da možemo predložiti ono što je u tim rokovima moguće napraviti.