Već peti kvartal za redom pratimo indeks potrošačke i ekonomske klime iz perspektive građana Hrvatske. Tijekom prošle godine ti su indeksi bili relativno stabilni, no u prvom kvartalu ove godine bilježe značajan pad što se izravno može povezati s utjecajem epidemije koronavirusom.
Slika 1: Indeks potrošačke i ekonomske klime (na skali od 0-100) iz perspektive građana

Građani su pesimističniji na svim indikatorima osobnih očekivanja o vlastitoj financijskoj situaciji i ukupnoj potrošnji, a još više na indikatorima gospodarskih očekivanja.
Smanjuje se udio građana koji smatraju da bi bili u mogućnosti pokrivati troškove života više od 6 mjeseci ukoliko bi izgubili glavni izvor prihoda (16% u prvom kvartalu 2020 vs 23% u 2019.g). S druge strane, povećava se udio onih koji procjenjuju da mogu izdržati najmanje mjesec dana, ali ne više od 3 mjeseca (35% u prvom kvartalu 2020 vs 28% u 2019. g). Udio građana koji procjenjuju da bi mogli „izdržati“ do mjesec dana iznosi 30% i nije se promijenio u odnosu na prošlogodišnje rezultate.
Procjena financijskog stanja kućanstva za razdoblje od sljedećih godinu dana, značajno je lošija. Optimizam koji smo imali tijekom 2019. kada je 40% građana smatralo da će im bit bolje, prerasta u izraziti pesimizam – sada gotovo svaki drugi građanin procjenjuje da će im bit lošije u sljedećih godinu dana.
Nadalje, procjena gospodarskog stanja Hrvatske itekako je lošija – 85% građana smatra da će u sljedećih godinu dana stanje bit lošije.
Slika 2: Procjena financijskog stanja kućanstva
(% građana)

Slika 3: Procjena gospodarskog stanja Hrvatske
(% građana)

Nestao je i optimizam glede stope nezaposlenosti. 84% građana smatra da će se nezaposlenost povećati u sljedećih godinu dana. Značajan je to porast u odnosu na prošlu godinu (čak za 54%!) kada smo se suočavali s ekonomskim migracijama i nedostatkom radne snage.
Samo je jučer u Hrvatskoj bez posla ostalo 1658 ljudi.
Ovo se odražava i na procjenjenu sveukupnu potrošnju građana gdje smo pitali za sve vrste izdataka – od hrane, pića, odjeće, obuće, pa do edukacija, putovanja, opremanja kućanstva. 29% građana smatra da će njihova potrošnja bit manja što je značajni porast u odnosu na prošlu godinu kad je njih „samo“ 8% izražavalo taj stav.
Bez rasta osobne potrošnje građana nema ni ekonomskog rasta u Hrvatskoj.
Naši građani lošije procjenjuju budućnost hrvatskog gospodarstva, nego svoju trenutnu „potrošačku snagu“. Indeks ekonomske klime iznosi 17 p.p. i u najvećim je raskoraku u odnosu na indeks potrošačke klime od početka 2019. godine.
Bez obzira na lošiju trenutnu situaciju, zadovoljstvo građana vlastitim životom se ne mijenja u odnosu na prošlu godinu; i dalje je nešto više od 40% građana vrlo zadovoljno. Usprkos pesimizmu u vezi financija i ekonomije, zdravlje je sada prioritet i vjerojatno u najvećoj mjeri utječe na ocjenu zadovoljstva životom.
O istraživanju:
Istraživanje je provedeno u 2019. godini na 4.000 ispitanika I u 2020. na 1.000 ispitanika. Uzorak je reprezentativan za online populaciju po dobi, spolu, regijama i obrazovanju.
O kompaniji:
Improve Research & Analytics je grupa iskusnih istraživača i analitičara koji za cilj imaju pomoći klijentima da imaju bolji uvid o svojim korisnicima i potencijalnim korisnicima.
Članovi našeg ImproveOnline panela nam pomažu da kroz Online istraživanja dajemo valjane i vrijedne informacije koje pomažu u kreiranju novih usluga i proizvoda kao i poboljšavanju postojećih.
Za više informacija slobodno nam se obratite:
Gordana Vujević Hećimović
e-mail: goga@improve.com.hr
tel: 091 4921 118