Za kvalitetnije uvide i bolje odluke, isplati se uložiti vrijeme u izradu što boljeg upitnika.
Sastaviti dobar upitnik je kompleksnije nego što se općenito misli. Puno je zamki koje treba zaobići. Upozorit ćemo na neke pogreške koje češće primjećujemo i dati savjete kako ih izbjeći.
Nemojte odmah krenuti u sastavljanje pitanja
Prvo definirajte:
- koju odluku trebamo donijeti na osnovi rezultata, a zatim
- koje informacije su nam za to potrebne.
To neka bude kormilo koje će vas usmjeravati. Pomoći će da odaberete prava pitanja i spriječiti da završite s predugačkim upitnikom. Naime, morate odoljeti velikom iskušenju da se uključe pitanja koja nisu nužna ali bi baš bilo zanimljivo saznati odgovore 🙂
Kontrolirajte trajanje upitnika
Uvijek imajte na umu da će ispitanici vašim pitanjima posvetiti ograničeno vrijeme i energiju. Kad im dosadi ili postane naporno, prekinut će ili će početi odgovarati nasumce.
Idealno trajanje upitnika ovisi o tome koga i na koji način anketirate. Ali kao neko generalno pravilo, nastojte da ne traje dulje od 10 minuta,
Budite neutralni, ne sugerirajte
Ako želite dobar uvid u stavove potrošača, pazite da im u formulaciji pitanja ne sugerirate svoje stavove jer to može suptilno ili manje suptilno utjecati na odgovore. Na primjer: „Uzevši u obzir povoljnu cijenu ovog proizvoda, kako biste ocijenili njegovu vrijednost za novac?“ Cijenu možda svi ne smatraju povoljnom.
Također, neka bude jasno da su i pozitivan i negativan odgovor prihvatljivi. Na primjer, umjesto „Koliko se slažete sa sljedećim opisima naše usluge?“, koristiti „Koliko se slažete ili ne slažete sa sljedećim opisima naše usluge?“
Ako u upitniku opisujete proizvod ili uslugu, imat ćete snažan poriv da ga predstavite u najboljem svjetlu. Međutim, izbjegavajte superlative i prodajno orijentirane opise. Navedite koje su glavne karakteristike, koji su benefiti za potrošača i po čemu je različit / jedinstven. Evaluacija je onda na potrošaču.
Koristite svima razumljive riječi
Ponekad zaboravimo da laici ne razumiju žargon i kratice naše struke ili industrije. To je normalno, navikli smo na njih jer ih svakodnevno koristimo. Zato testirajte upitnik, ali ne samo na kolegama 🙂 Ako ste u prilici slušati fokus grupe ili intervjue s potrošačima, obratite pažnju na izraze koje koriste kada govore o vašoj kategoriji, proizvodima ili uslugama i koristite ih pri formulaciji pitanja.
Postavljajte što kraća, konverzacijska pitanja
Izbjegavajte vrlo dugačka pitanja. Pročitajte si svako pitanje na glas. Zvuči komplicirano? Zapinjete? Pojednostavnite koliko god možete. Postavite ga kao da razgovarate s nekim, neka bude životno i prirodno. Uvijek imajte na umu da će vaši ispitanici pitanja čitati brzo (i često površno) a ne studiozno ili više puta. Dobro je i istaknuti ključne riječi debljim slovima.
Izbjegavajte višeznačne odgovore
Kada vas zanima frekvencija nekog ponašanja, izbjegavajte opcije odgovora kao na primjer: ‘Često’, ‘Ponekad’, ‘Rijetko’. Vaši će ispitanici imati različite ideje o tome što je često, a što je ponekad. Iz takvih odgovora vjerojatno nećete ni dobiti informaciju koja vam je potrebna. Bolje je pitati konkretno, na primjer: „Koliko puta ste u zadnjih 30 dana posjetili našu trgovinu?“
Ne postavljajte više pitanja u jednom
Na primjer: „Koliko ste voljni svojim prijateljima preporučili proizvod X za ublažavanje stresa i nesanice?“ Zbunjujuće je, jer se tu zapravo kriju dva pitanja. Možda bi preporučili za nesanicu, ali ne i za stres. Zato ih treba razdvojiti.
Ako donosite važne odluke, svakako je bolje angažirati istraživače tržišta. U našem portfelju nalaze se i usluge podrške za vaša interna istraživanja.
Javite nam se na: senka@improve.com.hr