U nedavno donesenoj strategiji razvoja održivog turizma u Hrvatskoj do 2030. godine kao jedan od ključnih izazova ističe se izrazita sezonalnost turističkog prometa te prostorna koncentriranost u Jadranskoj Hrvatskoj. Stoga se kao jedan od strateških ciljeva postavlja cjelogodišnji i regionalno uravnoteženiji turizam.
Postoje mišljenja da bi u svrhu ravnomjernijeg razvoja turizma trebalo razvijati jedinstveni turistički identitet pojedinih regija (krovni brend koji povezuje turističke destinacije)te da treba, u skladu s tim, jasno definirati njihove ciljane skupine gostiju.
Početkom prosinca proveli smo istraživanje s ciljem uvida u to koliko pojedine turističke regije među domaćim stanovništvom potiču radoznalost i želju da ih se posjeti, koje asocijacije i motivi se vežu uz pojedine regije i u koje doba godine je pojedina regija najprivlačnija.
Prikazani rezultati, iako proizašli iz kratke ankete, daju naznake mogućih jedinstvenih profila pojedinih regija. Detaljnije istraživanje percepcije regija kod domaćih i stranih turista bila bi, po našem mišljenju, vrlo korisna ulazna informacija za razvoj njihovog jedinstvenog turističkog identiteta.
KOJE REGIJE NAJVIŠE PRIVLAČE?
Za početak, zanimalo nas je koja je to regija koju bi ispitanici najradije turistički posjetili, a do sada za to nisu imali (dovoljno) prilike. Objasnili smo da se ovo odnosi na višednevna putovanja u bilo koje vrijeme tijekom godine.
Nazivi regija ne prate u potpunosti nazive turističkih regija u Hrvatskoj, već su malo prilagođeni da bi ispitanicima bilo lakše odgovarati.
Top 3 regije koje bi ispitanici htjeli više posjećivati su Dalmacija (22%), Istra (21%) te Lika i Gorski kotar (18%). Na četvrtom mjestu je Slavonija (14%).
KOJI SU RAZLOZI ZA PRIVLAČNOST POJEDINIH REGIJA?
Zatim smo pitali što ih privlači i koje asocijacije vežu uz regiju koju bi najviše željeli posjetiti.
DALMACIJA
Prirodne ljepote su daleko važniji adut od kulturne baštine i gastronomije.
Distinktivne asocijacijava i veselje.
Dalmacija najviše privlači na uživanje u prirodi i moru (77%), u jednakoj mjeri kao i Istra. Zatim slijede kulturna baština (38%) i gastronomija (32%), ali se ovi motivi navode značajno manje nego za Istru. U odnosu na Istru nešto više privlači zabavnim sadržajima, a nešto manje kvalitetnim i atraktivnim privatnim smještajem. Osim mira i opuštanja (79%), najčešće asocijacije onih koji su odabrali Dalmaciju su zabava i veselje (42%; što je više nego druge regije osim Zagreba) te druženje 38%.
ISTRA
Odlično pozicionirana kao gastronomska destinacija, bogate kulture i prirodnih ljepota.
Distinktivne asocijacije su udobnost i romantika.
Istra je najuspješnije promovirala širinu svoje ponude, jer oni koji su odabrali tu regiju navode relativno više različitih motiva. Najčešće su to prirodne ljepote (80%), a zatim gastronomija (62%) i kultura (baština ili događanja, 56%). Kvalitetan / atraktivan privatni smještaj je četvrti najčešći motiv (25%).
Rijetko se kao motiv javljaju rekreativne ili sportske aktivnosti (7%), rjeđe nego za Dalmaciju (19%).
Među onima koje privlači ova regija, top asocijacije su mir i opuštanje (79%), a zatim raznolikost (43%) i druženje (40%). Više nego druge regije asocira se s udobnošću (36%) i romantikom (35%).
Ono što također ide u prilog Istri je tendencija da više nego druge regije privlači osobe viših prihoda kućanstva i višeg obrazovanja.
LIKA I GORSKI KOTAR
Prirodne ljepote te mir i opuštanje vodeći su motivi, ali regija se snažno diferencira po asocijacijama na zdravlje te po prilikama za rekreativne, sportske i adrenalinske aktivnosti.
Za Liku i Gorski kotar glavni motivi su prirodne ljepote (87%) te značajno više nego za ostale regije – rekreativne ili sportske aktivnosti (36%). Među top 3 motiva nalazi se igastronomija (37%), ali to se navodi značajno manje nego za Istru i Slavoniju. Kvalitetan / atraktivan privatni smještaj je četvrti najčešći motiv (25%).
Asocijacija koja se snažnije nego za druge regije su ‘zdravlje’ (45%), a zatim i ‘avantura / adrenalin’ (32%). Najsnažnija asocijacija je ‘mir i opuštanje’ (81%) u sličnoj mjeri kao i za morske regije. I ‘nova otkrića’ su relativno snažna asocijacija (39%).
SLAVONIJA
Osim prirodnih ljepota, istaknut adut trenutno je gastronomija.
USlavoniji osim prirodnih ljepota (71%), vrlo snažan motiv je gastronomija (61%) – jednako snažan kao i za najuspješniju regiju – Istru. Na trećem mjestu je kulturna baština (40%). Svi su ostali motivi vrlo slabo navođeni (rekreacija, zabava) ili uopće nisu navođeni (kvalitetan smještaj).
Onima koji su birali Slavoniju kao top destinaciju koju bi željeli (češće) posjetiti najčešća asocijacija je ‘mir i opuštanje’ (68%).Ova se asocijacija nešto više veže uz top 3 regije nego uz Slavoniju. Asocijacija koja je snažnija za Slavoniju nego druge regije je ‘druženje’ (50%). Slijede nešto slabije izražene asocijacije – ‘raznolikost’ (30%) i ‘nova otkrića’ (30%).
Slavonija više od prosjeka privlači starije osobe (iznad 55 godina).
ZAGREB
Urbano središte koje pruža najviše prilika za shopping, kulturu i zabavu.
Zagreb ima, očekivano, sasvim drugačiji profil od drugih regija. Istaknuti motivi su shopping (32%), kulturna baština i događanja (27%) i zabava (za odrasle 24%, za djecu 26%). Top asocijacije su zabava (50%) i raznolikost (46%).
*Mali uzorci za regije Zagreb i Središnja Hrvatska – rezultati su indikativni
U KOJE DOBA GODINE SU POJEDINE REGIJE NAJPRIVLAČNIJE?
Što se tiče najpoželjnijeg vremena posjete, Lika i Gorski kotar privlače gotovo cijele godine – zimski mjeseci (odabralo bi 36% onih koje privlači ova regija), proljetni (32%) i ne suviše topli ljetni mjeseci (lipanj, rujan; 28%). Za Istru i Slavoniju najviše se biraju proljetni i manje topli ljetni mjeseci. Za Dalmaciju fokus je na ljetnim mjesecima, od lipnja do rujna, a vrlo je malo onih koji najpoželjnijim smatraju proljetne mjesece.
*Mali uzorci za regije Zagreb i Središnja Hrvatska – rezultati su indikativni
Rezultati istraživanja objavljeni su na portalu Poslovni dnevnik:
O ISTRAŽIVANJU:
Istraživanje je provedeno tijekom prosinca 2022. godine metodom online ankete na 519 ispitanika starijih od 16 godina. Uzorak je reprezentativan za online populaciju po dobi, spolu i regijama.
Motivi i asocijacije pitani su za regiju koju je ispitanik odabrao kao najprivlačniju. Veličine uzoraka po regijama: Dalmacija 113, Istra 109, Lika I Gorski kotar 89, Slavonija 76, Grad Zagreb 30, Središnja Hrvatska 29. Uzorci za ostale regije bili su vrlo mali pa nisu uzeti u obzir pri analizi motiva i asocijacija.