Većina nas (51%) pri nabavci poklona najčešće kombinira i web i fizičke trgovine.
Četvrtina kupuje ili planira kupovati samo u fizičkim trgovinama (27%, a očekivano je ovdje veći udio starijih od 55). Isključivo u web trgovinama poklone kupuje vrlo mali udio ispitanika: 6% u ukupnom uzorku; ali veći udio (12%) među mlađima od 34 godine.
Koje su prednosti kupovine poklona u fizičkim trgovinama?
Na prvom mjestu je, očekivano, mogućnost da se proizvod bolje doživi – isproba, dodirne, pomiriše (54% navodi kao jedan od top 3 razloga). To je kod poklona možda i važnije nego kod drugih kupovina jer želimo biti sigurni da je proizvod onakve kvalitete kakvu želimo pokloniti.
- Kako bi konkurirali fizičkim, u web trgovinama je važno koliko god je moguće razriješiti takve nedoumice. Nedovoljno kvalitetne i detaljne vizualizacije (fotografije ili video) i opisi proizvoda obeshrabrit će kupce poklona.
Prednost fizičkim trgovinama često dajemo i zbog bojazni da pokloni kupljeni online možda neće doći na vrijeme (39% kupaca).
- Iako ima odličnih primjera web trgovina koji nastoje prevladati ovu barijeru, nisu svi tome posvetili dovoljno pažnje. Neki od načina kako prevladati ove barijere uključuju jasno isticanje informacije je li dostava moguća do blagdana, ili navođenje, na vrlo uočljivom mjestu, do kojeg datuma je potrebno obaviti kupovinu. Još jedan od pristupa je omogućavanje filtera koji prikazuje samo one proizvode za koje se može garantirati da stižu do blagdana. Naravno, uz sve je vrlo važno kod kupaca potaknuti povjerenje da se web trgovina trudi oko sigurne i pravovremene isporuke.
- Osim toga, bilo bi dobro smisliti i zanimljive načine kako potaknuti da kupci što ranije počnu sa planiranjem i kupovinom poklona, kako bi se izbjegao rizik kašnjenja dostave. Jedna od opcija je i uvođenje „odbrojavanja“ dana do Božića, čime se adresira onaj poznati problem kojeg smo svi doživjeli, a kojeg možemo slikovito opisati riječima „pa kad prije?!“.
Čest razlog preferencije fizičkih trgovina je dobar osjećaj kojeg pobuđuju zbog blagdanskog uređenja i ugođaja.
Iako tu web trgovine ne mogu konkurirati, one imaju svoje adute koje treba stalno isticati.To su jednostavnost kupovine – ušteda vremena (38% kupaca) i izbjegavanje gužvi (39%) te ponuda jedinstvenih poklona koji se ne mogu naći u fizičkim trgovinama (45%). Kako bi nam olakšale snalaženje i kupovinu učinile još ugodnijom mnoge web trgovine nastoje pomoći u izboru sortiranjem poklona po kategorijama i davanjem preporuka ovisno o tome kome se poklanja.A besplatna dostava, koja se nalazi među top tri motivatora za gotovo trećinu onih koji poklone kupuju u web trgovinama (30%), dodatno će potaknuti kupce da stvarno i naprave onaj „Kupi“ klik.
O istraživanju: Istraživanje je provedeno tijekom prosinca 2022. godine metodom online ankete na 457 ispitanika starijih od 16 godina. Uzorak je reprezentativan za online populaciju po dobi, spolu, regijama i obrazovanju.