Ključna odlika dobrog web dizajna je da on ne traži od korisnika da razmišlja jer je sve očigledno, samo po sebi razumljivo. Mnogi korisnici ne čitaju web stranice i aplikacije već is samo skeniraju u potrazi za onim što ih zanima. U pravilu žele što brže obaviti ono po što su došli. Steve Krug u svojoj knjizi ‘Don’t Make Me Think: A Common Sense Approach to Web Usability’ navodi da je ponašanje korisnika na web stranicama sličnije čitanju plakata iz auta u vožnji nego usmjerenom čitanju brošure o nekom proizvodu ili usluzi.
Postoji tendencija da se testiranje lakoće i intuitivnosti web stranica ili aplikacija obavlja in-house, na upućenim kolegama, a izostavlja se testiranje sa stvarnim korisnicima (sadašnjim ili budućim). O tome smo već pisali u našem blogu.
Pričali smo o moderiranim intervjuima u kojima ispitanik koristi web stranicu ili aplikaciju, a moderator (tester) daje zadatke te kroz opažanje i razgovor razotkriva gdje i zašto zapinju. I kako to popraviti. Kao drugu mogućnost nudimo i ne-moderirana usability testiranja koja se mogu obaviti brže, a na većem broju potencijalnih korisnika.
U testiranju sudjeluje npr. 30, 50 ili 100 ispitanika koji dobivaju pristup web stranici ili aplikaciji te zadatke koje trebaju obaviti. Zadatke ispitanik obavlja sam, bez sudjelovanja moderatora.
Ispitanike biramo iz našeg ImproveOnline pool-a po određenim kriterijima, a najvažnije je da ulaze u skupinu ciljanih / potencijalnih korisnika testirane web stranice ili aplikacije.
Tijekom testiranja registriramo (i kasnije analiziramo) ponašanje, kao npr. gdje su kliknuli, vrijeme potrebno za odluku, pokrete miša, vraćanje na početak („U-turns“), uzastopno klikanje na isto mjesto („rage clicks“) i drugo. Ovisno o cilju i sadržaju istraživanja, moguće je samo pasivno pratiti ponašanje ili uključiti i video kako bismo vidjeli i čuli spontano ponašanje, a može se i dodati kratki upitnik o subjektivnim dojmovima.
Evo nekoliko primjera takvih testova:
Test navigacije
- Testira kako se korisnici kreću web stranicom ili aplikacijom, obzirom na određeni zadatak ili cilj (npr. ugovoriti uslugu). Rezultati pomažu u usavršavanju kritičnih korisničkih tokova i unapređivanju informacijske arhitekture. Ovaj test se može izvoditi u ranim fazama procesa dizajniranja (wireframe, mockup i sl.) ili kada se web stranica ažurira u svrhu optimiziranja navigacije
Test ‘prvog klika’
- Ovo je test za mjerenje jednostavnosti / lakoće nalaženja ključnih točaka na web stranici. Naime, istraživanja su pokazala da ako je prvi klik bio točan, korisnici imaju 87% šanse da uspješno izvrše radnju. Za razliku od samo 46% ako je prvi klik pogrešan.
Test 5 sekundi
- Mjeri uspješnost brze komunikacije ključnih poruka. Istraživanja pokazuju da posjetioci odluče o kvaliteti web stranice u roku od 50 milisekundi. A posjete često traju i manje od 10 sekundi. U testiranju, ispitanicima se prikaže slika web stranice na 5 sekundi, a nakon toga slijede pitanja: ‘Koji je brand?’, ‘Što nudi?’, ‘Privlači li Vas i zašto?’?
Ne-moderirani testovi se usmjeravaju na manji broj funkcionalnosti. Prednost je da obuhvaćaju više različitih potencijalnih korisnika, a time su i osjetljiviji na probleme.